Dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora – pomoc ze środków PFRON w ramach programu „Aktywny Samorząd” – Obszar E

  • Drukuj zawartość bieżącej strony
  • Zapisz tekst bieżącej strony do PDF
7 października 2024

Decyzją Pełnomocników Zarządu PFRON z dnia 2 sierpnia 2024 r. wprowadzono zmiany w dokumencie pn. „Kierunki działań oraz warunki brzegowe obowiązujące realizatorów programu „Aktywny Samorząd" w 2024r., które umożliwiają realizację nowej formy wsparcia w formie dodatku do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora.

Głównym celem realizacji nowego zadania jest zwiększenie niezależności oraz szans na aktywizację społeczną i zawodową osób z niepełnosprawnością poprzez poprawę dostępności do wentylacji domowej.

Gdzie i kiedy złożyć wniosek?

Wnioski będą przyjmowane od dnia 28 października do dnia 30 listopada 2024 r. w wersji papierowej (tylko w przypadku wykluczenia cyfrowego) w siedzibie PCPR oraz za pośrednictwem Systemu Obsługi Wsparcia (SOW): https://sow.pfron.org.pl/

Kto może uzyskać środki na dofinansowanie energii elektrycznej?

Osoba posiadająca stopień niepełnosprawności (w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie o niepełnosprawności), która korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej. tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem.

Kto jest Wnioskodawcą, kto może złożyć wniosek?

Wniosek można złożyć:

  • we własnym imieniu – gdy jesteś pełnoletni i masz zdolność do czynności prawnych,
  • w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – gdy jesteś rodzicem lub opiekunem prawnym tej osoby,
  • w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej nie posiadającej zdolności do czynności prawnych – gdy jesteś opiekunem prawnym tej osoby,
  • w imieniu osoby udzielającej Ci pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej).

Jaki jest przedmiot pomocy?

Jest to dodatek na pokrycie kosztów opłaty za energię elektryczną w formie refundacji kosztów energii elektrycznej, związanych ze zwiększonym jej zużyciem w związku ze stałym, intensywnym korzystaniem z koncentratora tlenu lub respiratora.

Jaka jest wysokość pomocy?

100 zł miesięcznie. Refundacji podlegają koszty poniesione od dnia 1 lipca 2024 r.

Jak często można składać wniosek?

Można złożyć wniosek o dodatek za każdy miniony miesiąc. Pierwszy miesiąc, za który można przyznać dodatek, to lipiec 2024 r. Przysługuje tylko jeden dodatek za każdy miesiąc w roku.

Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż 6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).

Przykładowo:

  • wniosek złożony w październiku 2024 r., może obejmować dodatek za m-ce: lipiec- wrzesień
    (3 m-ce–300 zł),
  • wniosek złożony w listopadzie 2024 r., może obejmować dodatek za m-ce: lipiec-październik
    (4 m-ce–400 zł),
  • wniosek złożony w styczniu 2025 r., może obejmować dodatek za m-ce: lipiec-grudzień
    (6 m-cy – 600 zł),
  • wniosek złożony w marcu 2025 r., może obejmować dodatek za m-ce: wrzesień-luty
    (6 m-cy – 600 zł).

Formularze do pobrania:

Druk wniosku: „AS” obszar E

Pełnomocnictwo (w przypadku składania wniosku przez osobę upoważnioną przez Wnioskodawcę)

Odwołanie pelnomocnictwa

Zaświadczenie potwierdzające, o korzystaniu z respiratora lub koncentratora tlenu (lub z obu urządzeń)

Oświadczenie Wnioskodawcy dot. wykluczenia cyfrowego w przypadku składania wniosku w wersji papierowej

Lista załączników do wniosku:

  • swoje (lub dziecka) orzeczenie o niepełnosprawności,
  • akt urodzenia dziecka – jeśli sprawa dotyczy dziecka,
  • dokument stanowiący opiekę prawną – jeśli sprawa dotyczy osoby pod opieką prawną, pełnomocnictwo (notarialne albo w formie pisemnej zwykłej - wg wzoru) - jeśli sprawa dotyczy osoby, która ustanowiła takie pełnomocnictwo,
  • zaświadczenie potwierdzające korzystanie  ze świadczenia w ramach ośrodka domowego leczenia tlenem lub ośrodka wentylacji domowej (wg wzoru),
  • oświadczenie o wykluczeniu cyfrowym (wg wzoru) - w przypadku składania wniosku w wersji papierowej,

Informacja dodatkowa – dokumenty do wniosku należy przekazać w formie:

  • skanu – w przypadku składania wniosku drogą elektroniczną w systemie SOW (System Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON),
  • kopii – w przypadku składania wniosku tradycyjnie, z wyjątkiem oświadczeń, które należy przedłożyć w oryginale.

Ważne: jednostka udzielająca wsparcia ma możliwość wezwania do okazania oryginału dokumentu.

 

Uwagi:

  • Zaświadczenie potwierdzające, o korzystaniu z respiratora lub koncentratora tlenu (lub z obu urządzeń) może być:
    - podpisane (wraz z pieczątką imienną) przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem, lub
    - opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę,
  • wnioskodawca nie musi być wskazany jako bezpośredni płatnik rachunku za energię elektryczną – wiemy, że gospodarstwo domowe opiera się na wspólnocie praw i obowiązków jego członków,
  • nie ma konieczności przedkładania rachunków potwierdzających wnoszenie opłat za energię elektryczną,
  • dodatek zostanie przekazany na wskazane konto (przekazem pocztowym na wskazany adres) na podstawie wniosku, nie ma konieczności zawierania umowy.

Zachęcamy do korzystania z systemu SOW!

Dzięki SOW aplikowanie o środki PFRON możliwe jest bez wychodzenia z domu i poza godzinami pracy urzędu. Dostęp do Systemu jest nieodpłatny. Pełne korzystanie z Systemu wymaga posiadania narzędzia autoryzacji – uwierzytelnienia przez profil zaufany na platformie ePUAP lub przy pomocy kwalifikowalnego podpisu elektronicznego.

W przypadku pytań dotyczących korzystania z systemu SOW, zapraszamy do kontaktu telefonicznego
i mailowego: bezpłatna Infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00 – 17.00 numer 800 889 777 lub sow@pfron.org.pl

 

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie

 pl. Św. Józefa 5,  62-800 Kalisz

e-mail: pcpr@powiat.kalisz.pl tel. 62/ 501-42-95